Branża motoryzacyjna w kryzysie. Rejestracja nowych aut w Polsce i Europie drastycznie spada
Obrazek użytkownika Piotr Rosik
05 maj 2022, 07:04

Branża motoryzacyjna w kryzysie. Rejestracja nowych aut w Polsce i Europie drastycznie spada

Konsumenci nie chcą nowych aut. Pandemia, wojna, rosnące stopy procentowe, drogie surowce – to wszystko może wywołać spory kryzys w branży motoryzacyjnej.

W 2021 roku liczba rejestracji aut spadła w Europie o -2% r/r oraz o -26% w stosunku do 2019 r. Stary Kontynent był najsłabszym region na świecie, jeśli patrzymy na ten wskaźnik. Okazuje się jednak, że to była tylko zapowiedź tego, co stało się w I kwartale 2022.

Pandemia i wojna wpędzają branżę motoryzacyjną w kryzys

W marcu 2022 rejestracje samochodów osobowych w Unii Europejskiej spadły o -20,5% r/r, do 844,2 tys. W styczniu i lutym 2022 spadek był, ale nie tak drastyczny (rzędu około -6% r/r). W całym I kwartale 2022 liczba rejestracji w całej UE spadła o -12,3% r/r, a wszystkie główne rynki zanotowały poważne spadki (Włochy: -24,4%, Francja: -17,3%, Hiszpania: -11,6%, Niemcy: -4,6%). W Polsce w I kw. 2022 liczba rejestracji poszła w dół o -13,4% r/r, do 102 041 pojazdów.
 

Liczba rejestracji aut w UE

rejestracje aut ue

Źródło: ACEA
 

Jakie są główne czynniki wywołujące to zjawisko? Generalnie, chodzi o niską dostępność pojazdów, oraz o obawy klientów odnośnie jakości.

  • Pandemia zaburzyła produkcję aut i części oraz łańcuchy dostaw. Gros światowej produkcji części ma miejsce w Chinach. Pamiętajmy, że w 2022 roku ten kraj zdecydował się znów na głębokie lockdowny w wielu prowincjach i miastach.
  • Spada udział benzyny i diesla na rzecz napędów alternatywnych. W 2021 roku, po raz pierwszy w historii, napędy elektryczne i hybrydowe miały wyższy udział w nowo sprzedanych autach, niż pojazdy napędzane dieslem. Jednak dostępność pojazdów z napędami eko jest niższa, niż z napędami tradycyjnymi.
  • Wojna w Ukrainie niemal zatrzymała produkcję aut i części do nich, odbywającą się w Rosji (m.in. Skoda i Renault) i w Ukrainie. Obecnie pojawia się problem z dostępnością tzw. wiązek elektrycznych, bo Ukraina zaspokajała 10% zapotrzebowania na nie ze strony europejskiego przemysłu samochodowego (głównie koncerny niemieckie).
  • Rosnące stopy procentowe podnoszą koszt pieniądza. Coraz ciężej o kredyt. Konsumenci nie będą już tak ochoczo, jak w przeszłości, finansowali zakupu nowych pojazdów długiem.

Zobacz także: Polska uruchomiła połączenie z litewskim gazoportem, dosłownie w kilka dni po tym jak Gazprom zakręcił kurek z gazem

Dobrze już było

Warto jednak zauważyć, że mimo zawirowań w łańcuchach dostaw produkcja samochodów osobowych na świecie wzrosła w 2021 roku o 2%, przy czym w Europie doszło do spadku o -6%. Bardzo mocno na pandemii ucierpiał niemiecki przemysł samochodowy, który w ub.r. wyprodukował o 34% mniej aut, niż w 2019 roku. W 2021 roku produkcja sprzedana polskiego przemysłu motoryzacyjnego wzrosła o 16% r/r, czyli o 3% w stosunku do 2019 roku, a wzrost nastąpił mimo spadku wolumenu produkcji samochodów o -3% r/r.

Co ciekawe, w 2021 roku większość koncernów motoryzacyjnych poprawiła rentowność. Z danych EY wynika, że 16 największych koncernów poprawiło wynik operacyjny o 168%. Jednak rok 2022 nie musi być już tak udany. Wskazuje na to zachowanie kursów niemieckich koncernów motoryzacyjnych, które zdają się już dyskontować zawirowania. Od początku stycznia wycena Mercedes Benz Group spadła o -9%, a Volkswagen Group o -22,5%.
 

Notowania Mercedes Benz Group i Volkswagen Group – 1 rok

Notowania Mercedes Benz i Volkswagen

Źródło: TradingView
 

W niedalekiej przyszłości przez wojnę w Ukrainie można się spodziewać narastających problemów producentów aut w związku z niedoborami wielu metali. Rosja odpowiada za 40% światowego wydobycia palladu (stosowanego w katalizatorach i półprzewodnikach) oraz za sporą część wydobycia niklu.

Podsumowując, dalsze lockdowny w Chinach i trwanie wojny w Ukrainie będzie powodować problemy z dostępnością komponentów, a idąc dalej – spowalniać tempo produkcji pojazdów. Mogą również zacząć dynamicznie rosnąć ceny aut, z uwagi na m.in. wzrost cen surowców (metali przemysłowych).

Zobacz także: Miedź tanieje, a wraz z nią spadają akcje KGHM. Wszystko przez FED i oczekiwane spowolnienie w Chinach

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Pełna treść dostępna jest tylko dla płatnych abonentów StrefaInwestorow.pl.

Zamów abonament Zaloguj się

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów

Rejestracja w serwisie Strefa Inwestorów odbywa się w ramach naborów. Ostatni nabór odbył się w styczniu 2024 r. W tej chwili dołączenie do społeczności inwestorów nie jest możliwe.
Jeżeli zależy Ci na dostępie do praktycznej wiedzy o inwestowaniu, zapisz się na listę adresową czytelników darmowego e-booka "Jak analizować wykresy giełdowe". Zostawiając swój adres e-mail umożliwisz mi poinformowanie Cię o możliwości rejestracji, kiedy odbędzie się kolejny nabór do serwisu.

Jak analizować wykresy giełdowe

W razie pytań lub wątpliwości możesz pisać na adres: Pawel@StrefaInwestorow.pl (link sends e-mail).

Oto, co zyskujesz dołączając teraz do Strefy Inwestorów:
  • Blog inwestorski - najlepsza wiedza i doświadczenia z moich 19 lat nieprzerwanego inwestowania na GPW (analiza rynku i przede wszystkim akcji spółek notowanych na GPW), a w tym:
    • Komentarze giełdowe - omówienie sesji giełdowej - indeksy i wybrane spółki
    • Podsumowanie tygodnia - komentarz weekendowy - zobacz przykładowy wpis
  • Edukacyjny portfel inwestycyjny Strefy Inwestorów – praktyczne przykłady inwestowania w akcje, głównie z GPW w oparciu o analizę wykresów.
  • Edukacyjny portfel "Petard" – praktyczne przykłady inwestowania w akcje spółek z GPW w oparciu o analizę fundamentalną.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Ewy Walkowiak "W poszukiwaniu sygnałów" - techniki DiNapoli'ego na GPW.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Tomasza Krynickiego "Impuls i korekta" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Wpisy w blogu inwestorskim Rafała Irzyńskiego "Fundamenty i Spekulacja" - w poszukiwaniu okazji inwestycyjnych.
  • Podcast "21% Rocznie EXTRA | Jak inwestować" - cotygodniowe omówienie sytuacji wybranych spółek z polskiej giełdy w przystępnej formie audio.
  • Pakiet Środy z Siłą Relatywną (SzSR), a w nim:
  • Artykuły edukacyjne - praktyczna wiedza w przystępnej formie, gotowa do zastosowania.
  • Dostęp do bieżących dyskusji w gronie innych inwestorów giełdowych.
Bonusy:
  • BONUS SPECJALNY ①: Miesięczny abonament w Sindicator.net - całkowicie bezpłatny dostęp do skanera rynku giełdowego na 1 miesiąc (dostępny od 30 czerwca 2024 r.).
  • BONUS SPECJALNY ②: WIDEO: Inwestowanie w wartość i inwestowanie we wzrost