R22 w '23 celuje w 50 proc. przychodów zagranicznych i nie planuje dużych przejęć (wywiad) | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
26 sty 2023, 21:37

R22 w '23 celuje w 50 proc. przychodów zagranicznych i nie planuje dużych przejęć (wywiad)

R22 pozytywnie patrzy na 2023 rok, spółka chce zwiększyć zagraniczne przychody do 50 proc., a rozbudowana baza klientów poza krajem daje jej odporność przed recesją - ocenia prezes R22 Jakub Dwernicki. Spółka nie planuje dużych przejęć i wskazuje na sztuczną inteligencję jako istotny trend w IT.

"Na 2023 rok patrzymy optymistycznie. Po pierwsze zyskaliśmy ponad 350 tys. klientów. Po drugie znaczna ich część działa poza Polską i to na wielu różnych rynkach. To daje nam naturalną odporność przed recesją. Już w 2022 r. nasze przychody zagraniczne to ponad 40 proc., a w tym roku ich udział będzie jeszcze wyższy - celujemy w około 50 proc." - powiedział PAP Biznes Jakub Dwernicki.

Spółka nie planuje jednak w 2023 r. kolejnych dużych przejęć.

"Jak zapowiadaliśmy wcześniej, nie planujemy w 2023 roku dużych przejęć, ani w obszarze działalności spółki Vercom, ani w obszarze działalności spółki cyber_Folks" - powiedział.

Vercom zajmuje się tworzeniem globalnych platform w chmurze, które umożliwiają firmom budowanie i rozwijanie relacji z odbiorcami za pośrednictwem wielu kanałów komunikacji, jak email, sms, push, komunikatory (OTT). Z kolei cyber_Folks oferuje m. in. usługi z zakresu hostingu stron internetowych, prywatnych serwerów VPS czy pozycjonowania stron internetowych w systemach Google.

Vercom z Grupy R22 w kwietniu 2022 roku przejął MailerLite, globalnego dostawcę narzędzi do komunikacji e-mail, za 340 mln zł. Dwernicki poinformował, że spółka pracuje nad tym, aby MailerLite oferował również usługi w formie SMS.

"Pracujemy nad tym, żeby usługi były dostępne również w formie SMS czy usługi push. Przejęcie MailerLite pozwoliło nam na zbudowanie międzynarodowego zasięgu, zdobyliśmy ponad 35 tys. klientów z całego świata" - powiedział Dwernicki.

W ocenie prezesa R22, w 2023 roku problemy mogą mieć spółki, które opierają działalność o duże kontrakty. Dwernicki wskazał, że w okresie spowolnień gospodarczych klienci mogą zatrzymywać procesy inwestycyjne, ale jest szansa na poprawę w sektorze rekrutacji.

"Z drugiej strony to szansa dla niektórych firm z sektora, których model biznesowy jest stały. Dzisiaj, po miesiącach problemów, łatwiej jest rekrutować pracowników z branży IT" - powiedział.

Według Dwernickiego, trendem w sektorze, który warto śledzić już w 2023 roku, ale również w perspektywie długoterminowej, jest sztuczna inteligencja (AI). Jak ocenił, rozwiązania AI w niedługim czasie staną się standardem w branży.

"Najłatwiej wskazać darmowy, póki co, program OpenAI. Sztuczna inteligencja za chwilę stanie się standardem w IT – od obszaru tworzenia kodu, po design czy zindywidualizowanie obsługi klienta. Kluczowe jest, żeby firmy potrafiły jak najszybciej zaadoptować AI, bo kto najumiejętniej i najszybciej zaimplementuje ją do swojego biznesu, ten stworzy sobie naturalne przewagi" - powiedział.

"Sztuczna inteligencja w niedalekim czasie stanie się niezbędnym standardem zarówno w warstwie biznesowej, jak i społecznej. W naszej opinii, do tego nurtu trzeba podejść poważnie i rozsądnie, tak aby przypadkiem w pierwszej fazie przebijania się AI do szerokiego odbiorcy nie przeinwestować sektora" - dodał.

Prezes uważa, że w 2023 roku kolejnym trendem w sektorze będą przejęcia i fuzje. Jak wskazał Dwernicki, odwołując się do akwizycji przeprowadzonych w przeszłości przez grupę, tego typu transakcje potrafią przynieść korzyści łącząc m. in. aspekty związane z pozyskiwaniem klientów i rozpoznawalnością marki.

"Przy niektórych przejęciach aspekty potrafią się łączyć, sprawiając, że inwestycja staje się bardziej atrakcyjna. Wśród pozytywów można wymienić przede wszystkim zwiększanie skali biznesu, poszerzenie oferty produktowej i ekspozycję na większą liczbę klientów" - powiedział.

"Z perspektywy branży IT czynnikiem, który sprzyja przejęciom, jest możliwość wejścia na nowe rynki geograficzne. Firma, wchodząc na jakikolwiek rynek, musi zdobyć zaufanie, co nie jest krótkim procesem, dlatego przeprowadzając akwizycję również kupujemy czas, bo przejmowane spółki mają już ten etap za sobą" - dodał.

Dwernicki dodał, że dużym spółkom łatwiej jest kupić innowację niż ją stworzyć.

"Z punktu widzenia wielu dużych spółek trudno jest wewnętrznie rozwinąć innowację. O wiele łatwiej jest ją kupić. To ścieżka rozwoju, której trzymają się światowi giganci. Apple rocznie przeprowadza kilka-kilkanaście fuzji i przejęć szukając ciekawych rozwiązań technologicznych" - powiedział.

W ocenie prezesa, dobrym rynkiem do przejęć dla krajowych spółek są państwa regionu Europy Środkowej.

"Polskie spółki mają duże możliwości do przeprowadzania przejęć w krajach Europy Środkowej, bowiem te rynki są mniejsze od rynku krajowego" - powiedział Dwernicki.

Dwernicki wskazał jednak, że same przejęcia nie mogą być jedynym sposobem rozwoju biznesu, a zbyt głębokie skupienie się na przejęciach może doprowadzić do tego, że spółka nie zrobi postępu w rozwoju organicznym.

R22 to grupa technologiczna obecna w 180 krajach, oferująca usługi wspierające firmy w obecności w internecie, automatyzacji procesów biznesowych, komunikacji, marketingu i sprzedaży. Portfolio grupy obejmuje m. in. usługi hostingowe i sprzedaż domen, certyfikatów SSL, narzędzie do tworzenia i prowadzenia sklepów internetowych, platformy integracji i automatyzacji wielu kanałów komunikacji elektronicznej, marketing automation oraz usługi telekomunikacyjne.

Maciej Białobrzeski

(PAP Biznes), #R22

mcb/ asa/

Zobacz także: R22 SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości