Oczy świata zwrócone są na Egipt. Powodem jest kontenerowiec Even Given płynący do Rotterdamu, który stanął w poprzek Kanału Sueskiego.
W środę na tym ważnym wodnym szlaku handlowym w poprzek stanął 400 metrowy kontenerowiec Evergreen, dla porównania Wieża Eiffla ma trochę ponad 300 metrów. Sytuacja wciąż nie została opanowana, a wszystkie próby uwolnienia statku kończą się fiaskiem. Armator kontenerowca przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest niezwykle trudne. Na pokładzie znajduje się 25 członków załogi, nikt nie odniósł obrażeń. Evengreen jest w pełni załadowany towarami konsumpcyjnymi, które są przeznaczone na rynek europejski w 20 tys. kontenerów.
Jeden z największych korków morskich
Blokada Kanału to ogromny problem z ograniczeniem globalnego handlu. Codziennie przez kanał przepływa około 50 kontenerowców. Kanał pozwala na transport takich surowców jak żywność, paliwa oraz towary przemysłowe. Szacunki pokazują, że przez cieśninę przepływa aż 13 procent globalnego handlu. To pozwala wyobrazić sobie jakich skutków możemy się spodziewać.
Eksperci twierdzą, że jeśli blokada kanału nie zostanie usunięta do 48 godzin, wiele firm żeglugowych będzie zmuszonych do zmiany trasy rejsów wokół południowego krańca Afryki. Szacuje się że udrożnienie zatoru może potrwać od kilku dni, nawet do miesiąca.
Patrzcie jaki ładny koreczek :D#kanałSueski pic.twitter.com/dRbM7RzXBC
— Maciej. (@macber15) March 24, 2021
Koszty przewozu frachtu rosną
W tej chwili na przepłynięcie po obu stronach Kanału czeka 165 statków. Koszy już rosną. Przewiduje się ze przestój zmniejszy wolumeny światowego handlu o nieco ponad 1 procent. Blokada może mieć ogromny wpływ na rynek paliw gotowych, ponieważ codziennie przepływają tam jednostki transportujące około 3 miliony baryłek. Ceny ropy już podskoczyły o 4 dolary.
Doba przestoju w Kanale Sueskim to zatrzymanie ok. 50 statków i 2,5 mln ton ładunków. Planowany przestój zmniejszy wolumen globalnego handlu o nieco ponad 1% w 2021, to presja nie tylko na ceny, ale na polskie obroty handlowe. #chokepoints pic.twitter.com/ikOzvQ087J
— PKO Research (@PKO_Research) March 24, 2021
Zobacz także: Sytuacja na rynku paliw - czy jest szansa na niższe ceny?
Co się stało?
Egipskie źródła donoszą o silnym wietrze, który wiał w trakcie wypadku, to mogło spowodować zepchnięcie jednostki i wbicie przodu statku w brzeg kanału. Warto dodać, że Kanał Sueski jest miejscem w którym kontrole nad statkiem powinien przejąć doświadczony pilot. Kanał nie ma równego dna, i tylko doświadczony sternik, znający kanał, procedury jest w stanie go pokonać. Bez pilota na pokładzie, żaden statek nie ma prawa przepłynąć przez cieśninę. Dodajmy, że możliwość przepłynięcia kanału to koszt rzędu 600-700 tysięcy euro per kontenerowiec, oczywiście cena jest uzależniona od rodzaju , wielkości oraz wielu innych czynników.