Już za miesiąc odbędą się targi Gamescom, pierwszy raz w wersji online
Obrazek użytkownika Natalia Kieszek
29 lip 2020, 07:05

Już za miesiąc odbędą się targi Gamescom, pierwszy raz w wersji online

Za miesiąc odbędzie się kolejna edycja konferencji Gamescom. Po raz pierwszy będzie mieć formę online.

Dokładnie 27 sierpnia rozpoczną się targi Gamescom, które co roku były organizowane w Kolonii w Niemczech. Ze względu na pandemię COVID-19 konferencja odbędzie się w formie online i potrwa aż do 30 sierpnia. Zapytaliśmy przedstawicieli polskich spółek jak wyglądają przygotowania do takiej wersji targów gamingowych.

„Jest to wyjątkowa sytuacja, do której musieliśmy się w pełni dostosować przez ostatnie 6 miesięcy. Brak możliwości prezentacji bezpośredniej, w której to gracze otrzymują grę do ręki i mogą z nią spędzić od kilkunastu do kilkudziesięciu minut, nie daje im możliwości na własne oczy zobaczyć, czy to jest "to", na co czekają. Stawiamy duży nacisk na produkcję nowych materiałów video, przede wszystkim prezentujących czystą rozgrywkę, jak miało to miejsce na minionych wydarzeniach z cyklu Summer Game Fest” - komentuje Katarzyna Lisiecka, Head of Marketing & PR w All in! Games.

Gamescom w wersji online

Tegoroczne targi gamingowe odbywają się w zmienionej formie. Zarówno gracze jak i inwestorzy nie będą mieli okazji wziąć fizycznie udziału w konferencjach czy przetestować gier. W związku z tym w tym roku zorganizowano cykl wydarzeń pod nazwą Summer Game Fest, który trwa całe wakacje. Zwieńczeniem imprez online będzie właśnie Gamescom.

Gamescom w tym roku rozpocznie się 27 sierpnia galą wieczorną i potrwa aż do 30 sierpnia. Zakończy się on podsumowaniem ‘Best of Show’. Tematem przewodnim wydarzenia jest ‘Playing into the Future’, czyli granie w przyszłości, co bezpośrednio odnosi się do premiery konsol nowej generacji.

W zeszłym roku gwiazdą niemieckich targów był oczywiście Cyberpunk 2077. W tym roku polskie spółki również planują zaprezentować swoje produkcje.

„Jak co roku, All In! Games będzie obecne na targach Gamescom, które w tym roku wyjątkowo nie zabiorą nas do Kolonii, ale odbędą się całkowicie online. Jednak chcielibyśmy uspokoić wszystkich fanów naszych gier - mimo, że będzie to event online, nudzić się nie będą, ponieważ sami organizatorzy jak i my, przygotowaliśmy dla nich bardzo dużo atrakcji” - mówi Katarzyna Lisiecka z All in! Games.

Spółki nie miały większych problemów z przygotowaniem prezentacji swoich tytułów do wydarzeń w wersji online, co pokazały już wcześniejsze targi m.in. Guerrilla Collective czy Future Games Show. Jak wskazuje Marcin Jaśkiewicz z Simteract, jedynie na początku pandemii pojawiły się oznaki niepewności w związku z odwoływanymi wydarzeniami.

„Spotkania biznesowe w tym roku mają nieco inną formułę niż ta, którą stosowano w latach poprzednich. Po niepewności na początku roku i odwołaniu fizycznych targów GDC w San Francisco, wydawało się, że dotarcie do potencjalnych partnerów stanie się zdecydowanie trudniejsze. Okazało się jednak, że wydawcy są bardzo otwarci na rozmowy również w formie online. Do tej pory braliśmy udział w trzech wydarzeniach online i po efektach wydaje się, że targi Gamescom odbywające się zdalnie mają tutaj również spory potencjał” - komentuje Marcin Jaśkiewicz, CEO Simteract.

Zobacz także: Czerwiec pod znakiem gamingu. Pomimo odwołanych targów E3, czeka nas wiele eventów online

Targi w wersji online a branża gier

Konferencje gamingowe to nie tylko pokazy gier, ale również imprezy towarzyszące podczas których gracze mogą poznać twórców swoich ulubionych produkcji, a dziennikarze mają szansę zagrać przedpremierowo w daną grę. W tym roku ta możliwość została odebrana wszystkim z branży, a przedstawiciele muszą zapewnić wystarczającą rozrywkę podczas pokazu trailerów czy gameplayów.

Przedstawiciele spółek gamingowych są podzieleni, jeśli chodzi o to, jaki wpływ na biznes ma brak imprez gamingowych w standardowej formie. Jedni uważają, że jest to negatywne dla branży. Natomiast drudzy doceniają siłę internetu i międzynarodowy zasięg streamingów. Jak zauważa Andrzej Wychowaniec, prezes Incuvo, w dłuższej perspektywie konferencje online mogą mieć negatywny wpływ na współpracę pomiędzy spółkami gamingowymi.

„Zazwyczaj konferencje, tak czy inaczej, miały swoje wersje online, do których mogliśmy wracać w ciągu roku, a przeniesienie konferencji tylko do Internetu może sprawić, że będą traktowane bardziej jak materiały informacyjne czy baza wiedzy o rynku i będą traciły na randze. Problemem jest też to, że będąc w biurze trudno jest skoncentrować się na udziale w konferencji. Zazwyczaj wiele spraw wydaje się być ważniejsza i odciąga nas od efektywnego udziału. Moim zdaniem trudno jest oszacować skutki braku stacjonarnych konferencji gamingowych w dłuższym okresie czasu, ale zdecydowanie widzę więcej zagrożeń, niż korzyści” - zauważa Andrzej Wychowaniec.

Warto wspomnieć, że na początku pandemii zalewała nas fala informacji o odwołanych targach i jeszcze nikt wtedy nie myślał o alternatywach dla tych wydarzeń. Możliwość organizacji i udziału w konferencjach online daje jednak też korzyści, co zauważa Joanna Tynor, prezes zarządu DRAGO.

„Konferencje na żywo dają większą możliwość zawarcia nowych znajomości, jak i możliwości biznesowych, natomiast jedno drugiego nie wyklucza. Żyjemy w czasach, w których większość komunikacji odbywa się za pośrednictwem Internetu czy telefonu, więc nie popadałabym w panikę, że organizacja konferencji online przez kilka miesięcy zaszkodzi branży. Jednak patrząc na to długoterminowo i skupiając się na młodych studiach, czy osobach, które dopiero zaczynają w branży gamingowej - owszem, mogą oni mieć trudniejszą drogę, aby się wypromować czy zdobyć finansowanie” - zauważa Joanna Tynor z DRAGO enterianment.

Dzięki organizacji Gamescomu online, każdy kto chce, będzie mógł obejrzeć wszystkie prezentacje, bez wychodzenia z domu. Jednak trzeba mieć nadzieję, że uda się powrócić do tradycyjnej formy wydarzeń. Raczej nic nie zastąpi emocji przeżywanych w tzw. realu.

Zobacz także: Oto co polskie spółki gamingowe pokazały podczas targów Gamescom

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Sprawdź więcej artykułów i analiz

Więcej praktycznej wiedzy o inwestowaniu na giełdzie, takiej jak analizy, artykuły, czy portfele edukacyjne, znajdziesz w części premium serwisu StrefaInwestorow.pl. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.